Een kleine update.. - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Rik Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Een kleine update.. - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Rik Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Een kleine update..

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

17 November 2013 | Malawi, Zomba

Afgelopen week was de laatste week bij het project YODEP voor mij. Na drie weken intensief met het project bezig te zijn geweest liep het toch echt naar het eind toe in deze laatste vierde week. De week was helaas wel een stuk korter dan dat er geplant was.

Ik kwam pas de dinsdag middag aan bij het project, doordat ik een dagje langer in Pakachere was blijven overnachten zoals in de vorige blog al was beschreven.. Uitzieken..

Nadat ik in het vrijwilligershuis was aangekomen, samen met Jan onze be-more coördinator, hebben we nog even een korte evaluatie en overleg gehad wat betreft donatiegeld en het verloop van YODEP de afgelopen tijd. Ook hebben we het nog even gehad over de lastige start die we als vrijwilligers onder elkaar hadden gehad bij YODEP. Maar er waren niet echt bijzonderheden te bespreken.

De volgende dag zijn we bezig geweest met een bouwproject waar we al een tijdje mee bezig waren geweest, namelijk het bouwen van een toilet voor een lichamelijk beperkte man. Nadat we deze, na het werken in de hete zon, eindelijk af hadden (wel zonder dak), hebben we een opstapje gemaakt om in de wc te komen waar we ‘Dutch’ in hebben gezet. Dit om het werk van ons te vereeuwigen :)

De donderdag was officieel de laatste project dag bij YODEP. ’s Ochtends ben ik zelf naar twee plekjes geweest genaamd Nbatata en Chimarosa. Hier ben ik samen met wat lokale vrijwilligers gaan monitoren op nursery schools. Dit houdt in dat je gaat kijken hoe de lessen worden gegeven aan de kleine kinderen en kan jij of de lokale vrijwilligers eventuele tips geven. Ook moesten we de data verzamelen van de hoeveelheid kinderen, aantal jongens en meisjes en leraren. Om bij deze plekjes te komen moest ik ongeveer 1.5 uur lopen er naartoe en weer terug. Drie uur in totaal, de normale wandeling die je op een dag maakt..

Vanaf een uurtje of vier begonnen we als vrijwilligers bij YODEP aan onze afscheidsparty. De members kwamen één voor één binnen, waarna rond een uurtje of vijf het feest was losgebarsten. Veel gedanst en foto’s gemaakt met alle lokale YODEP vrijwilligers en met onze huismoeder. Rond een uurtje of 8 was het feestje afgelopen en werd er per persoon nog even wat gezegd over de afgelopen tijd, als het ware afscheidsspeeches. Dit was wel leuk om te horen, waarna we definitief afscheid van iedereen hebben genomen.

De volgende dag vroeg weer naar Pakachere vertrokken, waarna we ’s avonds met maar 5 mensen in de lodge sliepen. Wat dus betekende, sneller internet, waardoor er wat inhaalwerk kon worden gedaan wat betreft mailtjes enzovoort.

Verder zijn we de zaterdag nog naar de ‘Botanic Gardens’ geweest, maar volgens mij hebben we de tuin gemist met de mooie bloemen enzovoort. Op een gegeven moment liepen we in een dure villa ‘wijk’ met allemaal blanken die daar vertoefden.. We hebben wel nog wat aapjes gezien en zijn uiteindelijk via een soort park weer terug gelopen naar Pakachere. Een beetje een baalmomentje, maar we hadden tenminste wel een mooie wandeling achter de rug.

Nu, vandaag op zondag 17 november is het wachten op het viertal nieuwe vrijwilligers. De meesten heb ik al leren kennen bij de trainingsdag, maar hier in Malawi is het toch allemaal anders. Iedereen is erg benieuwd naar de nieuwe vrijwilligers, hier komt zeker een stukje over in in mijn volgende blog!

Bedankt voor het lezen van deze kleinere blog!

• 17 November 2013 - 10:11

Klaas:

Hey rik ! Avontuur alom hoor ik idd alweer het eerste project achter de rug, op naar het volgende avontuur en natuurlijk de leuke tripjes..maar hopelijk niet weer aan de schijterij! ! ;-) xxoo

• 17 November 2013 - 14:14

Gerhardina:

hoi rik

je eerste avontuur zit erop nu naar de volgende
    wij wensen je veel succes en we lezen je verhalen wel weer
    gr uit sneek
    gerhardina en jacko

• 17 November 2013 - 15:48

Piet En Joke.:

Rik je hebt er al een heel avontuur op zitten.nu op naar het volgende project en avontuur .heel veel succes en hopelijk wordt je niet weer ziek .liefs en groeten van ons uit sneek.piet en joke.

• 17 November 2013 - 18:17

Stien:

He rik
    Leuk om te lezen wat je allemaal doet,ook al is het maar een kort verhaal
    Succes met je nieuwe uitdaging en geniet

Gr jacobjetse en stien pieter hendrika

• 18 November 2013 - 08:34

Ytsje:

Echt super wat jullie allemaal voorr die mensen betekend!
    Ik hoop dat het 2de project net zo'n mooie ervaring word
    als de eerste

Groetjes Ytsje

• 18 November 2013 - 20:37

Bonnie:

Wat dochtst do dankbaar wurk, en wat beleeft in soort.en dit is it begjin nog maar, SUCCES mar wer foar it folgjende project Bin benijd wast dan belibbest. Tot hjerrens××××

Tags: YODEP