Voorbereidingen Malawi - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Rik Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Voorbereidingen Malawi - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Rik Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen Malawi

Door: Rik Nieuwenhuis

Blijf op de hoogte en volg Rik

14 Oktober 2013 | Nederland, Sneek

Bijna is het zover, nog 3 nachtjes tot ik naar het warme en zonnige Malawi zal vertrekken! Weg uit de herfst en op naar de zomer! Het is net zomer in Malawi geworden, dus ik ruil de koude temperaturen van Nederland lekker in voor de hitte in Afrika!

Ongeveer 2.5 maand geleden heb ik de knoop doorgehakt om toch echt ontwikkelingswerk te gaan doen. Hier heb ik al, sinds ik op de basisschool erover had gehoord, over gedroomd en gefantaseerd. En nu, heel veel jaren later gaat het dan ook echt gebeuren!

Maar wat ga ik daar nu precies doen? Veel mensen hebben al een ideetje gekregen van wat ik daar precies zal gaan uitvoeren, maar natuurlijk lang niet iedereen.

Via de stichting Be More ben ik bij twee specifieke projecten terecht gekomen, die met zorg te maken hebben en ook met educatie.

Het EERSTE project waar ik mee bezig zal gaan is YODEP, de afkorting YODEP staat voor Youth Development and Productivity. De organisatie is gevestigd in Nteche village, ten oosten van Zomba. YODEP is opgericht door een aantal jonge ondernemende mensen uit de community om de jeugd te stimuleren en de productiviteit te verhogen.

YODEP brengt tieners door middel van sport en spel samen, om zo hun individuele talenten te ontwikkelen. Ze bieden hulp aan kwetsbare mensen door te voorzien in onder andere voedsel en onderwijs.

Het enthousiaste jonge team brengt mensenrechten onder de aandacht van de gemeenschap en probeert de verspreiding van HIV-AIDS tegen te gaan door het geven van voorlichting en het aanbieden van gratis testen. Ook houden ze zich bezig met microkredieten om de inwoners meer te betrekken bij de opbouw van hun eigen community.

Het TWEEDE project wat ik ga doen is Mawa Otisamala, dit project zet zich in voor het onderwijs van kinderen en het bezoeken van zieken, ouderen en (gehandicapte) kinderen in de gemeenschap. Er is ook een 'Self Generated Income Project' waarbij varkens gehouden worden en de opbrengst het project financieel ondersteunt.

Het DERDE en laatste project, waar veel mensen nog niks van afweten, is het project Beter Malawi. Een paar dagen geleden is er contact met mij gelegd om als tussenpersoon, gedurende de tijd dat ik daar zit, het project te beoordelen en te ondersteunen waar nodig. Bij dit project is er een moestuintje aangelegd waar kinderen en volwassenen samen aan de slag kunnen om hun eigen eten te verbouwen. De bedoeling is dat de kinderen hier les over krijgen, maar vaak zijn de bestaande klaslokalen bij die voorlichtingen overvol. Denk aan lokalen met ongeveer 100-150 leerlingen in één lokaal. Beter Malawi heeft, dankzij een donatie van 15.000, de mogelijkheid gekregen om er twee klaslokaaltjes bij te laten bouwen. Nu is het de bedoeling dit binnenkort te realiseren, maar dan moet het project daar natuurlijk wel aan toe zijn. Hier zal ik samen met de mensen van Beter Malawi en de lokale mensen over gaan beslissen.

In de weekenden is er de mogelijkheid om bepaalde tripjes te maken met de andere vrijwilligers, denk hierbij aan het beklimmen van de grootste berg in Malawi of het wildpark in met een groep!

Ook zal ik een paar weken rond gaan trekken, of ik dat alleen ga doen of met andere mensen, dat weet ik nog niet! Het is de bedoeling om dan het land nog iets meer te gaan verkennen, en misschien zelfs buiten het land een kijkje te gaan nemen.

Nouja, zoals jullie kunnen lezen, zal ik niet stil zitten in Malawi! Elke dag zal weer een nieuwe uitdaging zijn en ik zal ook zeker de nodige problemen tegen gaan komen. Dat het een levenservaring zal worden weet ik wel zeker, zelf hoop ik dat ik er veel van zal leren en er veel plezier zal gaan beleven!

Ps. Ik ben 3.5 maand niet te bereiken op Facebook of Whatsapp. Alleen één maal in de 1 of 2 weken ben ik te bereiken via de mail of via deze blog!

  • 14 Oktober 2013 - 20:07

    Ilse:

    Het is bijna zover spannend!! Wij wensen je heel veel succes en plezier daar en ga ervan genieten.. we zullen je mooie verhalen gaan volgen. Doe rustig aan daar en fijne vliegreis! liefs rudmer, ilse en damien

  • 14 Oktober 2013 - 22:08

    Ytsje:

    Echt super dat je dit gaat doen! Het past echt bij je em weet dat je graag mensen helpt. Ga er voor en maak er 3, 5maanden van die je nooit zal vergeten! Ben benieuwd of alles lukt

    Groetjes!

  • 14 Oktober 2013 - 22:20

    Elja:

    Heeeeeel veel plezier, succes maar bovendien geniet!!! Dikke tút!

  • 15 Oktober 2013 - 14:00

    Elisabeth:

    Hallo veel succes en plezier in Malawi geniet ervan groetjes Elisabeth

  • 16 Oktober 2013 - 17:25

    Ingrid Folkertsma:

    Wat gaaf dat je dat gaat doen zeg! Enorm veel plezier en succes, geniet van je tijd daar!

  • 16 Oktober 2013 - 18:56

    Mirjam:

    He Rik, ik wens je een ontzettend leuke en boeiende reis toe. Ik hoop dat het alles is wat je ervan verwacht en nog veel veel meer. Het is super dat je dit initiatief neemt, het zal je goed doen. Succes en genieten hë!

  • 16 Oktober 2013 - 19:38

    Piet En Joke:

    rik een goede reis en geniet er van.dat je krijgt wat je er van verwacht .veel succes in Malawi.



  • 16 Oktober 2013 - 21:28

    Stien:

    he rik

    wij wensen je heel veel succes met deze mooie uitdaging en het zal zeker een bijzondere ervaring worden
    leer ontdek en geniet daar in malawi
    een goede reis en we zullen op de hoogte blijven door middel van deze bloggs toi toi toi

    groetjes jacobjetse stien pieter en hendrika

  • 17 Oktober 2013 - 17:50

    Gerhardina:

    hoi rik je bent nu onderweg naar je droom waar je het al heel lang over hebt.
    wij wensen je heel veel plezier en geniet van al de dingen die je tegenkomt en wat je gaat beleven we zien je over 3,5 maand weer terug in het koude Nederland
    heel veel liefs
    gerhardina en jacko

  • 18 Oktober 2013 - 15:44

    Fokko:

    Succes der yn afrika en folle plesier tawinske!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rik

Actief sinds 14 Okt. 2013
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 10796

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2013 - 26 Januari 2014

Malawi 2013/2014

Landen bezocht: